Ahad, 21 Ogos 2011

MeMBuRu LaiLaTuL QaDaR




::: SaMa-SaMa KaSiH :::

Umat Islam berada pada fasa terakhir Ramadhan. Seharusnya, sepuluh malam terakhir ini kita semakin ghairah meningkatkan amalan.

Tambahan pula, Allah menjanjikan bonus dengan menawarkan Malam Al-Qadar buat hambaNya yang konsisten mentaqarrubkan diri kepada Allah.

Pelbagai hadith yang disabdakan oleh Rasulullah SAW menyarankan agar umat Islam merebut Malam Al-Qadar ini.

Antaranya hadith yang diriwayatkan oleh Bukhari yang menyatakan agar kita mencari malam yang mulia ini pada sepuluh malam terakhir dan bilangannya ganjil.

Selain itu, Muslim juga meriwayatkan bahawa Rasulullah SAW turut menyarankan agar kita mencarinya pada malam ketujuh atau kelima.
Namun begitu, bukanlah penentuan tarikh yang menjadi persoalan penting. Tetapi, sebagai ahli Ramadhan, kita sewajarnya lebih baik untuk sentiasa berusaha meningkatkan amalan sehingga ke darjat taqwa.

Antara amalan rutin yang dilakukan oleh Rasulullah SAW pada sepuluh malam terakhir ialah beri’tikaf di masjid, bertadarrus dan mentadabbur Al-Qur’an serta memperbanyakkan solat sunat.

Bahkan, Rasulullah SAW juga turut mengajak ahli keluarganya yang lain bagi menghidupkan malam-malam terakhir Ramadhan. Inilah kehidupan Rasulullah SAW.

Walaupun baginda telah dijanjikan syurga oleh Allah, namun amalannya sentiasa konsisten dan lebih komited. Marilah kita mencontohi amalan Rasulullah SAW agar kita tergolong dalam golongan yang diredhai dan dicintai Allah.

Marilah kita mengamalkannya!


Tiada ulasan:

Catat Ulasan